terug

Woordkeuze

geplaatst op 30-11--0001
Inmiddels weten we dat non-verbale communicatie belangrijk is dan verbale communicatie, de woorden die je uitspreekt. Echter is woordkeuze een niet te negeren gegeven. Ik zie en hoor nog teveel leiders, managers en directeuren de meest vreselijke dingen ‘eruit’ gooien. Dat doen we allemaal wel eens als we ons in een slecht gevoel bevinden of een moment van zwakte ervaren.
Woorden kunnen helen, versterken en zelfs genezen. Woorden kunnen daarentegen ook schade aanrichten. Vooral wanneer die woorden door een persoon worden uitgesproken die autoriteit heeft. Je kunt dingen op vele verschillende manieren zeggen. Echter is bewezen dat de personen die selectiever zijn in hun woordkeuze en vaker nadenken voordat ze iets zeggen meer bereiken met hun woorden.
Terwijl er nog voldoende mensen zijn die gewoon zeggen wat ze willen zonder na te denken, op basis van de emotie die ze op dat moment voelen.

Een voorbeeld hiervan was dat ik een jonge dame midden twintig in mijn praktijk kreeg en ze vertelde dat ze last had van een negatief zelfbeeld. In eerste sessie kwam ik er al snel achter dat haar moeder haar toen ze een tiener was vaker had uitgemaakt voor ‘nietsnut’ en dit ene in eerste instantie nietszeggende woord had grote gevolgen voor haar zelfbeeld. In dit geval was de moeder een autoriteit persoon.

Zo ook het voorbeeld wat ik nu wil geven van directeuren of managers die hun medewerkers ‘treiteren’ of bepaalde bijnamen geven.
Uiteraard geld dit ook voor bijvoorbeeld collega’s onderling.
Taal is belangrijk en zo ook woordkeuze.
Zodra je hier bewuster van word, hier bewuster mee omgaat en leert hoe 
dat te doen kun je hier veel voordeel uit winnen. 

Wanneer je wilt leren hoe je effectiever met je woordkeuze om kunt gaan en daardoor meer kunt bereiken met de woorden die je uitspreekt,  Adviseer ik je een keer één van mijn workshops te bezoeken op het gebied van taalpatronen.
En uiteraard kun je ook vrijblijvend met mij hierover contact op nemen.